Hur viktigt är protein när sportutövare vill gå ner i vikt?

Posted in Hälsa, Inspiration

proteinpulver

Många som går ner i vikt gör det inte bara med målsättningen att bli smal – utan också att så småningom bli slimmad med mycket muskler och låg fettprocent. Det här är något som utövare av många sporter strävar efter, vare sig det handlar om orientering, löpning eller fotboll.

På senare år har det till och med lanserats proteinpulver som ska fungera särskilt bra vid viktminskning. Proteinpulver vid viktminskning är dock just ett komplement till viktnedgången – men de flesta är nog överens om att det är bra att dra ner på kolhydraterna och äta mer av protein när målet är att gå ner i vikt.

Studie på proteinintag och viktnedgång

En intressant studie släpptes för ett tag sedan som undersökte vad proteinintaget har för roll i en viktminskning. Studien gick ut på att ett antal unga och friska militärer delades in i tre olika grupper, där en grupp fick ett proteinintag som motsvarar RDI. Den andra gruppen fick dubbelt så mycket av detta, medan tredje gruppen fick en tredubblad mängd av det rekommenderade dagliga intaget.

Militärerna fick sedan leva på en avdelning där var och en skulle få ett underskott på 40 procent av energin. För att uppnå detta fick de mindre kalorier i kosten, samtidigt som den fysiska aktiviteten ökade något.

De grupper som skulle få äta extra mycket protein, skulle få göra det på bekostnad av kolhydraterna. Mängden fett var den samma för alla och låg på omkring ett gram per kilo, per dag.

Högre proteinintag – bättre resultat

Den roll som proteinet har i en viktnedgång visade sig vara ganska stor. De två grupper som åt mer än det rekommenderade dagliga intaget av protein fick en markant bättre viktnedgång än de som åt den rekommenderade mängden. Med ”bättre viktnedgång” åsyftas förlorandet av fett och byggandet av muskelmassa. Räknar man enbart på antalet kilo, så gick den grupp som åt det rekommenderade dagliga intaget av protein mest i vikt, eftersom de tappade både muskler och fett. För de som sysslar med sport handlar det dock ofta om att tappa fett – utan att tappa för mycket muskler.