Välj rätt knäskydd

Posted in Hälsa

Knäskydd

Beroende på vilken sport som utövas så sker olika stor påfrestning på knäna. En annan sak som påverkar är underlaget då knän tar betydligt mer stryk om man löper på asfalt än om löpningen sker på bana. Det är därför relativt vanligt att knäskydd används. I grunden handlar det om att stabilisera knät så att skaderisken ska minska. Genom att knät även hålls i rätt vinkel minskar risken att andra kroppsdelar ska belastas på felaktigt sätt.

Så vad bör man tänka på? Framförallt gäller det att välja rätt modell.

  • Basic

Dessa är relativt enkla och består av ett tjockt elastiskt skydd som sätts över knät. Genom detta ges både värme och stöd. Dessutom skyddar ett sådant knäskydd mot mindre stötar. Har man ont i knät kan det exempelvis vara ett enkelt och flexibelt skydd som skyddar mot mindre problem.

  • Stabiliserande

Även om modellerna ovan delvis är stabiliserande så finns det modeller med betydligt mer stabilisering. Dessa brukar vara uppbyggda av skenor samt band som knyter fast skyddet tydligare kring knät. Med dessa skenor skapas en tydlig stabilisering. Det ger även skydd men ska främst ses som ett stabiliserande skydd.

  • Efter idrott

Olika idrotter kännetecknas av specifika skador. Därmed har det även skapats knäskydd som är specialanpassade för unika sporter. Här kan exempelvis skydd för styrketräning nämnas.

  • Korsbandsskydd

Vid korsbandsskada är det extremt viktigt att skydda knät och sakta träna upp musklerna. Skydd som därmed kan användas är mycket stabiliserande och kan även till viss del vara rörelsebegränsande. Stabila skydd som minskar framtida skador betydligt.

  • Knäskåleskydd

Detta är ett skydd som är relativt vanligt hos löpare. Detta om personen fått löparknä och därmed behöver stödja knäskålen. Bandet avlastar nämligen knäskålen och kan även användas vid schlatter.

  • Kontaktskydd

Dessa knäskydd är skapade enbart för att skydda mot skador. Det kan exempelvis vara till målvakter i innebandy likväl till som de som åker skateboard. Dessa finns både som mjuka och hårda och har alltså främst en skyddande effekt.

Läs mer? – Rehabguiden har skrivit en bra artikel kring knäskydd.

Bli inte ”beroende”

Även om knäskydd kan kännas värmande och stabiliserande menar Alexander Schultzberg (leg. Kiropraktor) på Kiropraktorkedjan att man bör tänka sig för. I en intervju till en större sportbutik säger han bland annat att elitidrottare framförallt bör söka orsaken till smärtan och göra något åt detta. Risken finns annars att man dämpar smärtan med skydd så att den blir värre i längden. Det skulle då kunna skapa en skada som långsiktigt begränsar karriären.

Generellt rekommenderar han även att knäskydd inte ska användas till vardags. Det kan användas ”inför och efter prestation och inte under vardaglig aktivitet”. Det finns nämligen en risk att man blir beroende av ett passivt stöd vilket gör att man inte tränar upp rätt muskelgrupper.

Vid träning rekommenderas att knäskyddet tas på redan vid uppvärmning eftersom det ger ökad effekt av värme och blodcirkulation redan när passet börjar.

Enligt honom har de sett positiva resultat när knäskydd används. Däremot varierar resultatet mycket beroende på individ, modell av knäskydd och problematik.