Träning och välmående går hand i hand

Posted in Inspiration, Löpning, Tips

Det finns en del av träning som vi inte har tagit upp på den här sajten. Det handlar om träningens inverkan på ditt välmående. För det är faktiskt bevisat att träning kan få dig att må bättre. Inte bara fysiskt utan även psykiskt. Om du mår dåligt på grund av oro eller nedstämdhet så kan träning hjälpa dig. Men det kan även ge positiva effekter mot ångest och depression.

Träning och välmående

Glöm inte att njuta i vardagen

Forskare tror också att man kan skjuta upp första tecknet på demens om man har regelbundet tränat i sitt liv. Och det krävs inte mycket för att endorfinerna och adrenalinet skall pumpa och du skall känna en lugnande och positiv effekt. Det är faktiskt så att hjärnan växer vid träning och du kan på så sätt få mentala fördelar tack vare att du motionerar. Man tror att den absolut största effekten fås av de som mår som allra sämst, de som tidigare varit väldigt inaktiva och mår väldigt dåligt.

Så ge dig ut i löpspåret, njut av vädret och den friska luften. Tänk på att livet ändå har sina härliga stunder och att de är värda att leva för. Trots allt så kommer dina problem vara mindre om en vecka, ännu mindre om en månad och vem vet, om ett år kanske de är ett minne blott? Vill du läsa mer om fysiskt och psykiskt välmående så finns det bra sajter om ämnet. En av dessa sajter är Brukarstod.se.

Dock får det aldrig gå så långt att träningen endast sker för att dämpa ångest eller dåligt mående. Det finns en risk att det slår över och att träningen istället skadar individen. Detta kan till exempel leda till ätstörningar. Träningen kan ske ofta men inte lägre grad. Det behöver inte vara stenhårda intervallpass varje dag utan en promenad några gånger i veckan eller några joggingpass.

Men kom ihåg! Mår du dåligt så skall du i första hand söka hjälp. Tveka aldrig på att göra det. Träning är ett jättebra sätt att må bättre, men ensamt är det inte ett alternativ till medicinering, terapi eller bara att prata med någon.

OM DU MÅR DÅLIGT

Kontakta din närmsta vårdcentral och boka en tid med en läkare. Om du mår så dåligt att du har självmordstankar eller på annat sätt är djupt deprimerad så MÅSTE du åka till en akutmottagning på en gång. Det finns även webbplatser som har jour där du kan chatta eller ringa till personer som du kan prata med. I många fall kan det hjälpa när du mår dåligt.