Tema: Balans

Posted in Inspiration, Tips

balansplatta

Idag kör vi en temaartikel på idrottsbloggen Akele.nu! Det är tema Balans som gäller. Ett väldigt underskattat träningsämne. För just balansträning är något som många atleter, motionärer och idrottsutövare inte tar på fullt allvar. Man ska springa snabbt, lyfta tungt och cykla länge – och det med all rätt. Styrketräning, konditionsträning och explosivitet är viktiga beståndsdelar i ett komplett träningsupplägg. Men däremot så är sällan balansträning med på schemat. Men varför är det så att balansplattan lyser med sin frånvaro i många träningslokaler?

Förknippas med rehab och sjukgymnastik

En vanlig missuppfattning är att balansträning enbart används hos sjukgymnaster när någon ska rehabilitera sig efter en skada. Men det är inte sant. Dels så används balansträning i väldigt stor omfattning av elitidrottare och dessutom bör det användas även av motionärer. Du som motionär och idrottare på lägre nivå skall stå på balansplatta så ofta du bara kan. Det spelar egentligen ingen roll ifall du är löpare, hockeyspelare, springer orientering, håller på med ridsport eller spelar fotboll – du kommer ha nytta av en förbättrad balans.

Hur kommer jag igång med balansträning?

Det absolut första du kan göra är att börja stå på ett ben. Gör det i vardagen så fort du får tillfälle. När du borstar tänderna är t.e.x. ett alldeles utmärkt läge att träna lite. Kör någon minut eller två på varje ben. Variera mellan den ”klassiska stretchövningen” där du håller det ena benet bakom ryggen och att stå på ett ben medan du sjunker ned så lågt du bara kan. Sedan fortsätter du upp igen.

När du blivit lite mer erfaren så rekommenderar vi ett köp av en balansplatta eller balansbräda. Det här är enklare sagt än gjort för det finns väldigt många olika produkter på marknaden idag. Det är dessutom ett väldigt stort kostnadsspann. Ska man hårdra det så erbjuder de dyrare balansplattorna mer avancerad balansträning.

Vi på Akele rekommenderar främst balansplattor från Abilica eftersom det är det största märket på marknaden. Men det finns även andra tillverkare som t.ex. JTC Fitness och inSPORTline som gör bra produkter. Det viktigaste är först och främst att du skaffar en balansplatta och kommer igång med din träning. Du kommer inte ångra ditt beslut. En bättre balans hjälper dig motverka skador och dessutom blir du starkare. Det är även bra för kritiska kroppsdelar som t.e.x. dina knän.