Så undviker du träningsskador

Posted in Hälsa, Löpning, Tips

skador

Att träna och röra på sig har ett flertal fördelar. Forskning visar på både ett bättre mående, att man lever längre och att man minskar risken för skador. Men tränar man felaktigt kan det innebära det motsatta – dvs att skaderisken ökar.

Uppvärmning

Att värma upp är en självklarhet? Eller? Det är oväntat många som tränar utan uppvärmning. Det handlar då inte om elitidrottare utan om ”glada amatörer” som inte anser sig vara i behov av uppvärmning. Men risken för skador ökar avsevärt utan uppvärmning.

Det ska tilläggas att man även presterar bättre i längden om man värmer upp ordentligt. Detta eftersom blodcirkulationen ökar innan maximal prestation förväntas av kroppen.

Stretcha rätt

Att stretcha före och efter träning minskar risken för skador. Tänk på att:

  • Ta det långsamt. Efter ett tufft träningspass med hög puls kan stretchningen lätt genomföras i samma takt. Men ta det lugnt och varva ner före.
  • Gunga inte. Stretcha under flera sekunder istället för att ”gunga” ut musklerna.
  • Belasta rakt. Se till att belasta lederna rakt så att det inte sker snett, vilket kan resultera i skador.

Behandla förebyggande

”Massage är en ganska så vanlig behandling i förebyggande syfte”/ Stanleys Chiropraktik

Är du stel i muskler eller i leder generellt – eller efter ett träningspass. Prata med en massör, sjukgymnast eller chiropraktor för att få tips om hur du kan förebygga detta. De ger inte enbart allmänna råd utan ser även på hållning m.m. för att avgöra personliga förutsättningar. Bland annat kan regelbunden massage vara en förebyggande åtgärd.

Börja sakta

Är du otränad eller inte provat på en sport tidigare? Ta det extra lugnt. Det är otroligt lätt att dras med i tempot hos lagkamrater eller av motivationen att gå ner i vikt. Men genom att ta mindre steg framåt i träningen lär man känna sina begränsningar och hur kroppen agerar efter ett pass.

Rätt utrustning

Alla sporter är ”materialsporter” mer eller mindre. Självklart behöver man inte köpa det dyraste på marknaden men det finns en orsak att skobutiker skiljer på löparskor och walkingskor. Just när det gäller skor bör man vara extra noga då skorna tydligt påverkar knän, rygg m.m.

Kombinera med sunt liv

Att träna är bra. Att äta sund kost är bra. Men kombinationen är bäst.  Många fokuserar enbart på träningen men slarvar med mat, dryck, sömn osv. Vill du få ut maximalt av din träning, och även minska risken för skador, bör du se på helheten.