Återhämta dig efter konditionsträning

Posted in Återhämtning

Återhämtning träning

Löpträning gör mycket gott för kroppen, men om man aldrig ger sig tiden att återhämta sig, kommer man inte att få ut särskilt mycket av träningen. Självklart är det viktigt att man tränar regelbundet, men utan sömn och vila ser man helt enkelt inte samma resultat. I den här texten kan du läsa om hur du på ett effektivt sätt kan återhämta dig efter löpningen.

Kosten

Vad du stoppar i dig har en stor betydelse för hur snabbt och väl du återhämtar dig. Många rekommenderar att man äter kolhydrater efter hård träning. Kolhydraterna lagras sedan i kroppen, varifrån du får energi till nästa gång du ska ut och löpa. En bra tumregel är att äta ungefär ett gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Ät gärna så snabbt som möjligt efter att du har tränat, eller åtminstone inom en halvtimme.

Massage

Flera studier har visat på positiva hälsoeffekter av massage. Bland annat har det visat sig att massage kort efter ett hårt träningspass med hög muskelbelastning, minskar träningsvärk och ömhet i lederna. För att variera massagen kan du köpa hem diverse massageprodukter och be (eller övertala) någon att använda dem på dig.

Värm upp ordentligt

Många slarvar med det här, men det lönar sig verkligen att värma upp ordentligt innan löpningen. Det främsta skälet till detta är att det förebygger inflammationer i muskler, leder och senor efteråt. Relativt lätta rörelser i varm temperatur är att rekommendera. Till exempel kan du jogga lite inomhus innan du löper din runda.

Duscha kallt

Att duscha kallt må inte vara särskilt bekvämt, enligt de flesta, men det är mycket hälsosamt efter en löprunda. Anledningen är att kyla hindrar utveckling av inflammationer i de muskler som använts under passet. För bästa effekt bör vattnet vara omkring 15 grader. Ett annat alternativ, om du drar dig för att duscha i kallvatten, är att kyla ner de mest belastade musklerna med is.